josefinviktoria.blogg.se

Tisdag

Publicerad 2014-02-04 19:21:52 i Allmänt,

Idag slutade vi extremt tidigt på jobbet, väldigt skönt! Idag har jag jobbat på Bring ett helt år, det har verkligen gått galet fort! 

Iallafall så lånade jag efter mycket om och men mammas bil till stallet. Ville ju komma ut dit tidigt så man hann rida medans det fortfarande var ljust! Men det hade inte spelat så stor roll, Linn skulle rida i paddocken :p 

Jag kollade mest småsaker med Glampi idag, kollade så de där skänkelvikningarna satt åt andra hållet oxå, men det var bara som hastigast så det får vi öva mer på! Fattade två galopper åt båda hållen, känns ju som att vi tappat en del där.. Tror jag vill att han ska gå kortare än vad han klarar, för han är oren då och då.. Till vänster var han riktigt fin, lugn och taktfast galopp, med fina fattningar! Till höger blir han liksom lite stressad och höjer huvudet så det blir lättare att ta tölt och fatta därifrån. Så istället för att gå över i tölt för att jag vill ha honom kort så fick han springa lite in i galopp, och då gick det från trav, det är det viktigaste! 

Till höger i galoppen blir han väldigt oren när jag samlar honom för mycket. Det blir typ trav med bakbenen, så idag öste vi på lite och då blev det bättre! På ovalbanan ska det ju gå väldigt fort, så det ska väl övas på det med :) har ju dock blivit så sugen på att ställa upp i nån blåbärsdressyr nån gång, och då vill jag ju ha koll på båda galopperna. Men jag får tänka på hur långt vi har kommit! Tänkte på det nu innan jag skulle blogga. 

När jag började rida Glampi i somras, särskilt för Maja, så kunde han inte fatta en ren galopp. Det blev korsgalopp HELA tiden! Om man har det i åtanke så är det väääääldigt långt vi har kommit på den här tiden. Det är långt kvar oxå, men ibland måste man stanna upp och kolla lite i backspegeln. 

Måste börja ställa mer krav på honom i skritt och trav också, skänkelvikningar ska sitta och han ska gå i en form som är stak och stadig, ingen ihopkrullad och låg form. Han måste komma igång med bakbenen, så jag funderar faktiskt på att sätta hans viktboots på bak istället för fram, för fram är helt underbara nu, med det är baken som han är väldigt lat i :p annars var han mjukare än jag trodde, med tanke på att han gått hårt i helgen och sen stått helt igår. Så det var bra :) fina fina häst!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela