josefinviktoria.blogg.se

Hej!

Publicerad 2014-01-11 08:51:32 i Allmänt,

Och välkommen såklart! Jag har nu tagit det stora beslutet att börja blogga. Det här är för mig själv, så jag kan se vad jag egentligen gjort och vart jag ska. 

Det kommer handla om jobb och Glampi, en stor islänningskille i sina bästa år. Vi har nu tragglat på sen augusti nån gång, och jag tror minsann det rör på sig litegrann. Han är en otroligt rolig häst att rida, och vi passar väldigt bra ihop! 

Det är verkligen en stor omställning att gå från hopp/dressyrryttare till att rida islandshäst, då det är totalt olika stilar. Men jag lär mig för varje gång, och Glampi har varit en tacksam läromästare för en som mig. Han är precis som en "vanlig" fast med en extra gångart. 

Med "vanlig" menar jag såklart inte något negativt, åt något håll. Men jag kan erkänna att jag hade helt sjukt med fördomar, konstigt kan man tycka, då jag red en travare innan. Jag trodde helt enkelt inte att islänningar hade mycket till andra gångarter, trodde inte heller att de var några hejare på dressyr precis, men tji fick jag! Glampi och jag tränar dressyr regelbundet för en tränare, och han är ett riktigt dressyrproffs! (Ja alltså, när han vill och har lust). Vissa träningar är det för mycket i huvudet, och vissa träningar vill det sig inte alls. Glampi är sån att man måste underhålla hela tiden, annars stängs maskineriet av. 

Långt innan jag började rida denna herre hade han både ett kotfel i ryggen och em gaffelbandsskada från en olycka i en knöglig hage. Kotfelet läkte snabbt och han började ridas. Man visste inte om hans gaffelband då, men det gjorde ju såklart ont att arbeta då. Så han började protestera, och man kollade upp allting på honom. Det fick läka ut det med, och idag är han frisk. Problemet är bara att protesterna sitter kvar, han tänker bakåt när han tycker det börjar bli tråkigt. Det kan resultera i att han sparkar, stegrar, backar ner i diken, stannar och så vidare. Jag har aldrig åkt av, men det har jag nog min balans från allt voltigetränande att tacka för! 

Idag ska vi ut på långritt med hela stallet, han brukar bli extremt taggad, så det ska bli jättekul! Det är bara att passa på att tölta då, eftersom tölt kräver lite framåtbjudning. Det är även bra att hans ägare är med, för hon vet ju hur det ska se ut. Jag är ju fortfarande work in progress så att säga, så det är alltid bra med ett par extra ögon. 

Imorrn blir det antagligen tävling för oss, men jag har inga krav överhuvudtaget. Jag har aldrig ridit på en ovalbana, och det var längesen Glampi tävlade. Så vi ska dit och ha skitroligt! En ren tölt och ett glatt humör är våra mål. 


Världens finaste kille i sitt snygga (men såklart redan trasiga) träns. Han är expert på att ha sönder saker.. Den här gången har pärlor på nosgrimman ramlat av, får väl kolla på Panduro eller liknande om man kan limma lite! 

/Josefin

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela