josefinviktoria.blogg.se

Så hur gick tävlingen?

Publicerad 2014-01-12 16:11:35 i Allmänt,

Det gick faaaan över förhoppningarna kan man säga! Mina mål var ju att vi skulle ha kul och ha en ren tölt. I den tävligen som jag red nu går man in alla tävlande på samma gång, sen går man ut och om man gått vidare till semifinal/final får man komma in en gång till. I min klass var vi sex hästar, och alla fick därför gå in på finalen. 

Framridningen kändes skit, det blev helt galet stressigt då ryttarmötet drog ut på tiden.. Iallafall så fattade jag en galopp åt varje håll, försökte hinna med att flytta honom lite i sida, och lösgöra bogen genom att motställa på volt. Mjukare kille idag faktiskt 😊 

När vi väl fick rida in på banan missförstod han mig och vill gå bredvid, haha. Vi töktade in, och han kändes halvren, men lite seg och inte alls framme för skänkeln. Jag bytte honom till trav, då han har mycket lättare för det, men då går det så jävla fort istället! Så den rundan är inte det jag tar med mig direkt.

Andra rundan kändes hindra gånger bättre, han var med på noterna och lyfte som en riktig islänning! Det kändes som att vi flöt mer, och även hade mera flyt. Han kan ju vara så fin den stora bruna, men han är ju lite knäpp min Glampi 😉 iallafall, så kom vi mycket bättre till än jag någonsin hade kunnat tänka mig, dom ropade upp häst efter häst, och vi kom faktiskt tvåa av sex hästar! Helt fantastiskt för att vara allra första tävlingen ihop! 

Det var även kul att visa Annika som jag ridit kurs för två gånger nu, att Glampi faktiskt kan tölta rent och ha lite framåtbjudning, då han bara dör i ett ridhus. Kul var det ju också att det var Annika som satt domare, och att vi då kom tvåa! Det måste ju visa på att hon är rätt nöjd med honom ändå. 

Islandshästar kan verkligen charma brallorna av en alltså, och alla man möter är så otroligt gulliga och trevliga! Tråkigt att säga, men det finns inte riktigt i många andra discipliner. Hos islandshästfolket handlar ju så mycket mer om hur hästen går, mår och är. Det borde vara det absolut viktigaste.

Fick se mycket snygga och vältrimmade hästar, fan vad vi ska få ner Glampi i vikt, locka fram framåtbjudningen och i och med det även tölten. Han är ju en så fin häst! Men det här löser vi 😊

Imorrn väntar en sväng i paddocken, då jag antagligen kommer jobba tills sent. Vet inte om det blir uppsuttet eller från marken, det var längesen jag longerade/tömkörde nu. Äh, vi får se hur trött jag är! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela